Emil Landman February LP
Overzicht26 maart 2021
Het vierde album van Emil Landman is anders dan alles wat hij ooit eerder heeft gedaan. De dagen van Emil Landman die in een bloemenveld zat, met een akoestische gitaar in de hand, zijn voorbij. De nieuwe Emil Landman duikt in het diepe onbekende evenwicht tussen beukende drummachines en elektronische soundscapes, maar verliest nooit de perfecte popmelodieën uit het oog waar Landman om bekend staat.
Na 10 jaar reizen, liedjes schrijven en opnames over de hele wereld, vond de in Amsterdam geboren songsmid Emil Landman zijn nieuwe artistieke thuis in Brooklyn, New York. Van de koude wintermaanden tot de lente van 2019 dook Emil diep in de eclectische muziek- en kunstscene van New York. Terwijl hij door de meest expressieve delen van de binnenstad fietste, vond Landman een geluid dat de koude, snelle, verre en drukte van Manhattan weerkaatste. Zijn muziek voelt ijskoud, avontuurlijk, wild en ongetemd aan in vergelijking met zijn vorige platen. Terwijl hij nog steeds trouw blijft aan zijn zachte, broze stem die in staat is om uit te reiken en je te grijpen. Hij beschrijft zijn creatieve proces als loslaten, uit de weg gaan en de nummers volledig de richting laten bepalen van wat zijn 4e volledige album "February" zou worden. Openend over het omgaan met angst, de toekomst en de onbeduidendheid in de wereld, bevat de intro van februari de volgende gehakte woorden. "My Mind Get's Real Dark, Real Quick, At The Flick Of A Switch Dat is het".
Waar de ondertoon van de plaat soms donker kan zijn, gaan nummers als 'Shoulder', 'All The Best Things' 'Yeah, We're Fire' over lichtere onderwerpen zoals het bouwen van kleine appartementhutten van dekens, terugkijken op een roadtrip door de VS en schaatsen op een halfpipe op het dak in Indonesië.